Lovakról Lovakért

Ray Hunt – Gondolkodj

„Be fogom bizonyítani neked, hogy a ló helyes, és mi vagyunk, akik hibázunk. Te fogod bebizonyítani magadnak. Ahogy haladunk az úton, felismerjük, hogy mi is ez az út. Felelősséggel tartozunk saját magunknak azért, ami történik velünk. Természetesen fegyelmezettnek kell lenned magaddal szemben, így a lovaddal is lehetsz ilyen. Ha ez nincs meg, az okozza, hogy a lovad bizonytalan lesz, és átveszi az irányítást – tehát sok minden rosszul működik. Ez azért van, mert a lovad tudja, hogy te nem akarod, amiről beszélsz, mert nem vagy hatékony, amikor arra kéred, hogy csináljon meg valamit. Azért, hogy hatékony lehess, a tanítást is meg kell érteni. Légy magadban körülményes és minden részletre kiterjedő – azt szeretném, hogy a dolgoknak legyen némi értelme számodra, és így értelemmel bír a lovadnak is.

Egyszer egy ismerősöm azt mondta nekem: „Tehát azt akarod, hogy a lovad féljen tőled.„ Nem akarok félelmet. A félelem és a tisztelet két nagyon különböző dolog. Tisztelet akkor is lehet, ha barátokról, vagy akárkikről van szó. Ha valamilyen üzletet akarsz kötni, muszáj, hogy legyen némi tisztelet és megértés, különben az üzlet kudarcba fullad. Dalolhatsz, fütyörészhetsz, boldog lehetsz ettől a tisztelettől.
A fejedben kell, hogy meg legyen a kép, hogy mit szeretnél a lovadtól, hogy te lehess a vezető, és megkérheted rá, hogy kövessen, akár egy táncban. Ez egy ritmus, egy harmónia – azt szeretnéd, hogy a te tested és az ő teste eggyé váljanak. Ez a mi célunk. Ez nem lesz mindig ott a kezdetekkor. A gondolat először keresztülmegy rajtad. Természetesen az elején szükség lehet némi fizikai nyomásra, hogy elkezdhesd, de idővel egyre kevesebb és kevesebb fizikai segítséget, és egyre több mentálist fogsz használni. Nemsokára az érzést érzés követi majd, mindegy hogy ez ma lesz, holnap, vagy jövőre. Sosem fogod abbahagyni a tanulást, és úgy hiszem, a lovad sem.
Vannak más emberek, akik azt kérdezik, mennyi idő betörni egy lovat. Nos, én még sosem lovagoltam „törött” lovat, de ha mégis, nagyon sajnálom. Neked úgy tűnik, van jobb módszer is arra, ahogy a dolgainkat csináljuk, és a lovak talán még biztosabbak ebben. Minden nap tanul valamit: kevesebbet kell aggódnia maga miatt; sokkal biztosabb lesz magában és bennem. Ez számomra tanulás. De amennyire betörnek egy lovat, nos, első alkalommal, amikor lovagolsz rajta, megfizetsz érte. Második alkalommal, amikor lovagolod, saját magához fog ragaszkodni, de harmadnap már az adósod lesz.
Ezek a lovak ezt teszik; pont olyan egyszerűen, ahogy te felajánlod ezt a lónak. Nos, ennek a lovasból kell fakadnia a ló felé. A lovasnak sok dolgot kell tennie, hogy a ló megértse. Ha elindítasz egy nyers lovat, vagy egy jól képzett lóval foglalkozol, a kulcs, amire emlékezned kell, az, hogy mindig készülj fel előre. A legszembeszökőbb írás az egészben a szó, amire emlékezned kell: „GONDOLKODJ”. Légy felkészült, éber, és képzeld el, amit el akarsz érni. Ébredj rá, hogy egy másik tudattal dolgozunk. Sokan azt gondolják, hogy ez csak egy ló, de egy tudat irányítja az a lovat. Ez a tudat veszi rá a lovakat arra, hogy megtegyenek dolgokat, amiket meg akarnak tenni. Vagy megtanítod arra, hogy olyan dolgokat tegyenek meg, amiket nem szeretnének megtenni, de úgy érzik, mindenképp meg kell tenniük.
Néha az emberek olyan dolgokat akarnak tanítani a lovuknak, amire nem igazán alkalmasak. Fontos, hogy felismerd, mire képes a lovad, és mennyit kérhetsz tőle. Fel kell ismernünk a legkisebb próbálkozást is, a legkisebb változást. Sokan közülünk nem tudják, hogy a lovunk mit próbál tenni értünk, amíg végül teljesen meg nem teszi.
Ez olyan, mint ahogy egy gyermek tanul. Azt akarod, hogy a gyermek le tudja írnia nevét, mire iskolába megy- ez a te célod. Ő le fogja írni a nevét, mihelyt képes lesz rá. Akkor is, ha az első nap, vagy következő hónapban, nincs különbség. Először is fel kell készülnie az írásra – elő kell készülnie. Ha a gyerek még sosem használt tollat, először meg kell tanulnia, hogyan fogja meg, mit jelent megfogni, milyen érzés. Azután elkezd firkálni, vonalazni; azután elkezd néhány betűt formálni. Később összerakja a betűket. Nem várjuk el a gyerektől, hogy az iskola első vagy második napján le tudja írni a nevét. Amint megtanulja, hogy leüljön és hallgassa a tanárt, nem azonnal elvárt, hogy leírja a nevét. De azonnali tanulást várunk el a lótól. Azt várjuk el, hogy óvodából rögtön nyolcosztályosba menjen, gimnáziumba és egyetemre anélkül, hogy lenne elég ideje felkészülni vagy odafigyelni a saját érzelmeire és gondolataira. Gyakran nem is juttatjuk őt tanulni kész állapotba, mielőtt képezni kezdenénk. Nem juttatjuk nyugodt, és megbízható környezetbe, ahol nyugodtan leülhet és hallgathat. Átugorjuk az egész felkészülést azért, mert túl gőgösek, hanyagok vagy lusták vagyunk. Mert nem készítettük fel magunkat arra, hogy felismerjük a ló érzéseit.

Fordította: Hope, Ray Hunt – Think harmony with horses c. könyve alapján